4.5.2017
Hämeenlinnan Yhteiskoulu, Hämeenlinna

Kehollinen oppiminen

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Lähdin uudistamaan opettamista ja oppimista omalla viitosluokallani. Tavoitteeksi asetin syvemmän ja laadukkaamman oppimisen sekä oppilaiden itseluottamuksen, yhteisöllisyyden ja kouluilon kasvun.

Kehittäminen alkoi vuoden 2015 syksyllä ja palkittiin Hämeenlinnan kaupungin kehittäjäpalkinnolla keväällä 2016.
Ratkaisu
Tutkin ja opiskelin kehollisen oppimisen teoriapohjaa ja aloin kehittämään käytännön sovelluksia oppimiseen ja opettamiseen eri oppiaineisiin sekä yli ainerajojen.

Kehollisessa oppimisessa oppiminen tapahtuu kehollisen liikkeen sekä kehossa tapahtuvien aistimusten ja tunteiden kautta. Keho ja mieli, fyysinen ja ideaalinen, keskustelevat keskenään ja toimivat yhdessä. Oppiminen on kokonaisvaltaista.

Asiaa valaistaan seuraavilla videoilla:
https://www.youtube.com/watch?v=IP3WY1lCCqs&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=Wdt_qCJ5o6A&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=cnkpV0oS5IY
Tulokset
Koin saavuttaneeni asettamani tavoitteet. Lisäksi oppilaiden huoltajilta sekä itse oppilailta tuli runsaasti positiivista palautetta uudenlaisesta koulunpidosta.

Projekti jatkuu edelleen lukuvuonna 2017-2018 uuden luokkani kanssa. Olen myös kirjoittamassa aiheesta kirjaa. Tärkeää on myös se, että kehollinen oppiminen sopii täydellisesti uuden opetussuunnitelman kirjaimeen ja henkeen.

Yhteyshenkilöt

Saku Kuparinen
saku.kuparinen(ät)hameenlinna.fi
Luokanopettaja
Hämeenlinnan Yhteiskoulu - Hämeenlinnan kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät

Toimialat

Toiminnot

Teemat