18.10.2023
Tuusulan kunta, Varhaiskasvatuspalvelut, Tuusula

Arvioinnin ja laadun johtaminen varhaiskasvatuksessa

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Tuusulan sivistyksen kehittämissuunnitelmassa tavoitteeksi on asetettu tasa-arvoisuus palveluissa. Tämä tarkoittaa laadukasta varhaiskasvatusta kaikissa yksiköissä ja lapsiryhmissä. Varhaiskasvatussuunnitelman toiminnalle asetettujen tavoitteiden toteutuminen jokaisessa varhaiskasvatusyksikössä turvaa kaikkien lasten oikeuden laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Tarvitsemme arviointitietoa, jotta pystymme vastaamaan näihin tavoitteisiin.

Varhaiskasvatuslain vaatimus arvioinnin suunnitelmallisuudesta, säännöllisyydestä ja systemaattisuudesta herätti tarpeen tarkastella varhaiskasvatuksen arvioinnin kokonaisuutta. Tarvitsemme hyvän rakenteen toiminnan arvioinnille ja kehittämiskohteiden määrittelylle, jotta voimme varmistaa laadunhallinnan toimivuuden sekä saamme pitkäjänteisen näyn kehittämiselle.

Tavoitteisiin vastaaminen ja laadun paraneminen vaativat myös hyvää johtamista. Johtamisrakenteiden vakiinnuttamisella ja johtamis- ja kehittämisosaamisen lisäämisellä mahdollistamme laadunhallinnan.

Tavoitteena on saada laadunhallintaan toimivat rakenteet, jotta voimme varmistaa arviointivelvoitteen toteutumisen kaikilla tasoilla. Tavoitteena on selkeyttää arviointikäytäntöjä ja nivoa hajallaan oleva tieto yhdeksi kokonaisuudeksi. Tavoitteena on myös vahvistaa johtajien ja varajohtajien osaamista johtamis- ja kehittämistyössä. Vahvalla johtamisella pystytään hyödyntämään arviointitietoa johtamis- ja kehittämistyössä.


Ratkaisu
Kehittämistyöhön palkattiin varhaiskasvatuksen asiantuntija koordinoimaan hanketta, johon saatiin OKM:n hankerahoitus ajalle 1.8.22-31.12.23.

Kehittämistyö aloitettiin selkeyttämällä hankkeen tavoitteet hallinnolle, päiväkodinjohtajille ja varajohtajille, tarkoituksena osallistaa kaikki yhteiseen kehittämistyöhön. Kehittämistyön vaiheet ja etenemisen seuranta linkitettiin olemassa oleviin rakenteisiin ja viestinnän tavat sovittiin yhteisesti.

Arvioinnin kehittämistyö laitettiin käyntiin asiantuntijan tekemällä arviointikoonnilla, jota tehtiin yhteistyössä päiväkodinjohtajien kanssa. Johtamisosaamisen kehittäminen aloitettiin valmentavan johtamisen koulutuksella. Koulutus toteutettiin yhteistyössä Taitotalon kanssa. Koulutus suunniteltiin vastaamaan tavoitteitamme.

Päiväkodin johtajien ja varajohtajien kanssa on kehitetty johtamisen rakenteita ja työtä ohjaavia asiakirjoja, kuten yksikön toiminnan, arvioinnin ja kehittämisen suunnitelmaa. Johtamista tukemaan on päivitetty varhaiskasvatuksen vuosikello ja yhteisöllisyyttä tukemaan laadittu yhteisöllisyyden vahvistamisen suunnitelma.

Valmentavan johtamisen koulutuksessa jokainen johtaja ja varajohtajapari loi omat kehittämissuunnitelmat, joita sparrattiin sekä henkilökohtaisesti että kollegatapaamisissa. Kehittämissuunnitelmat liitettiin vahvasti oman johtamisosaamisen kehittämiseen. Hallinto osallistui johtamisosaamista johtoryhmille koulutukseen, jonka järjesti Jyväskylän yliopiston koulutusjohtamisen instituutti.

Uutena varhaiskasvatukselle luotiin arvioinnin vuosikello ja sen käyttöä tukemaan laadun ja arvioinnin käsikirja. Näiden asiakirjojen on tarkoitus tukea henkilöstön ja johtajien laatu- ja arviointityötä. Hankkeen aikana johtajia, varajohtajia, tuetun varhaiskasvatuksen edustajia, sekä yksityisen varhaiskasvatuksen edustajia on koulutettu arviointiosaamisen ja laadunhallinnan vahvistamiseksi.

Arvioinnin kehittäminen varhaiskasvatuksessa on myös tuottanut uusia arviointimenetelmiä. Tuusulan varhaiskasvatuksessa otetaan käyttöön Karvin kehittämä digitaalinen laadunarviointijärjestelmä Valssi, jonka käyttöönottoon on hankkeen aikana valmistauduttu. Valssin käyttöönotto osaksi varhaiskasvatuksen arviointia on vaatinut arvioinnin kokonaisuuden ja prosessien tarkentamista ja osallisien kouluttamista. Tärkeää on myös ollut jo olemassa olevan vahvistaminen, selkeyttäminen ja näkyväksi tuominen.
Tulokset
Päiväkodinjohtajien, varajohtajien ja hallinnon työtä tukevia rakenteita ja prosesseja on saatu vahvistettua ja muokattua johtamista, yhteisöllisyyttä ja laadunhallintaa tukeviksi. Kehittämistyötä on tehty osallistaen, samalla pyritty välttämään päiväkodinjohtajien työkuormitusta. Asiantuntijan työpanos koettiin tärkeäksi tekijäksi tavoitteiden saavuttamisessa.

Laadunhallinta on varhaiskasvatuksessa nyt askeleen suunnitelmallisempaa ja johdetumpaa.
Valssi (Kansallinen digitaalinen laadunarviointijärjestelmä) järjestelmä on tulossa vahvistamaan arviointia, kehittämistyötä Valssin liittämiseksi osaksi varhaiskasvatuksen arviointia tullaan tekemään hankkeen päättymisen jälkeenkin. Varhaiskasvatuksen henkilöstön tietoisuus arvioinnin ja laadunhallinnan kokonaisuudesta on lisääntynyt.

Nyt ja jatkossa varhaiskasvatuksen arvioinnin vuosikello sekä laadun ja arvioinnin käsikirja tulevat ohjaamaan laatutyötä ja arviointia, muun muassa määrittelemällä vastuut ja tehtävät arvioinnille.

Lisäksi päiväkodinjohtajien ja hallinnon toimijoiden yhteisöllisyys on kasvanut, kun rakenteita on vahvistettu ja samalla lisätty kohtaamisen paikkoja.

Yhteyshenkilöt

Heidi Innala
heidi.innala(ät)tuusula.fi
Varhaiskasvatuksen asiantuntija
Tuusulan kunta
Hannamari Vänni
hannamari.vanni(ät)tuusula.fi
Varhaiskasvatuspäällikkö
Tuusulan kunta

Katja Elo
katja.elo(ät)tuusula.fi
Kehittämispäällikkö
Tuusulan kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta