29.9.2023
Laukaan Kirkonkylän koulu, Laukaa

Segregaatiosta inkluusioon

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Laukaan kirkonkylän koulu rakennettiin 1972 ja siellä työskenteli n.10 opettajaa.
Kunta kasvoi ja 1990 piti koulua laajentaa erilliseen rakennukseen. Silloin jo heräsi huoli, että
miten opettajien yhteishengen käy kahden opettajanhuoneen ja rakennuksen väliä juostessa.
Koulu jatkoi kasvamistaan ja sai kumppanikseen sisäilmaongelman.

Vuonna 2010 tontille tuotiin viipalekoulu, joten sitten oltiin jo kolmessa rakennuksessa.
Koulu ja sisäilmaongelmat jatkoivat kasvuaan ja vuonna 2014 päästiin osin uusiin tiloihin eli nyt
oltiin neljässä eri rakennuksessa – me 42 opettajaa ja 24 ohjaajaa. Aloimme odottaa koulumme
toista vaihetta, jossa kaikki pääsisimme saman katon alle. Tuo päivä koitti maaliskuussa
2022.

Sitä ennen kuitenkin sisäilma oli viedä meiltä terveyden ja hermot ja saimme tontille väistötilat,
joihin kaikki eivät suinkaan mahtuneet, vaan osa porukastamme siirtyi vielä yläkoulun tiloihin
väistöön. Olemme remontoineet, suunnitelleet ja rakentaneet koulutiloja vuodesta 1989. Ja siinä sivussa muuttaneet paikasta A paikkaan B, C , D ,E ja F lukemattomia kertoja. Meille oli tietysti ehtinyt vakiintua erilaisia toimintamalleja eri toimipisteisiin ja nyt meidän olisi tarkoitus siirtyä tästä segregaation tilasta hallittuun inkluusioon, jossa huomioidaan moniammatillisesti kaikkien tarpeet ja riittävät tukitoimet.

Riittäviksi tukitoimiksi katsomme koulutuksen, jossa pääsemme syventymään muutoksen tuomiin
vaikutuksiin työyhteisössä sekä koko yhteisön, että yksittäisen henkilön kannalta. Haluamme ottaa
muutoksen mahdollisuutena, mutta tarvitsemme siihen ulkopuolista näkökulmaa ja ajattelun
herättäjää. Toivomme voivamme työskennellä asiantuntijajohtoisesti, mutta myös toiminnallisesti
sekä monialaisesti hyödyntäen vanhaa ja lisäämällä uutta.

Tavoite on aloittaa uusi yhteiselo positiivisella mielellä, yhteen hiilen puhaltamalla ja yhteisesti sovituilla pelisäännöillä, joihin koko työyhteisön on helppo sitoutua. Osallistaminen, ratkaisukeskeisyys ja avoin keskusteluyhteys ovat keskiössä.

Koulun rehtori ja apulaisrehtori keskittyvät osaamisen johtamiseen ja haluavat nostaa pedagogisen johtamisen tasoa. Koulumme suuren koon vuoksi myös jaettu johtajuus nähdään tärkeänä asiana. Näitä taitoja on pitänyt päivittää. Johtoryhmä otettiin tähän toimintaan mukaan.

Työhyvinvointikyselyssä esiin tulleiden asioiden pohjalta kehittämiskohteiksi työyhteisössä nostettiin yhteistyötaidot ja omat voimavarat muutosten ja haasteiden keskellä. Haluamme tarjota mahdollisuutta työohjaukseen, jossa keskitytään omien voimavarojen tarkasteluun ja itsensä voimaannuttamiseen.

Koulun johtoryhmälle on oma koulutus. Koulutuksen tarkoituksena on tukea johtoryhmää muutosjohtamisessa, jäsentää johtoryhmän roolia ja merkitystä suhteessa muuhun koulun toimintaan ja vahvistaa johtoryhmän tavoitteellista ihmisten johtamista. Koulumme suuren koon vuoksi myös jaettu johtajuus nähdään tärkeänä asiana. Koulutus tulee JAMK:n ammatilliseslta korkeakoululta. Koulutuksen kesto on 8 t. ja hinta 1600€.

Ratkaisu
TYHY-työryhmä (4 jäsentä) kyseli henkilöstön toiveita yhteistyön kehittämiseen Teamsin ja Google-formsin avulla syyslukukaudella 2022. Asioista myös keskusteltiin yhteisillä YS-kerroilla.

Työhyvinvointikyselyssä esiin tulleiden asioiden pohjalta kehittämiskohteiksi työyhteisössä nostettiin yhteistyötaidot ja omat voimavarat muutosten ja haasteiden keskellä. Halusimme tarjota mahdollisuutta työohjaukseen, jossa keskitytään omien voimavarojen tarkasteluun ja itsensä voimaannuttamiseen.


TYHY-työryhmä valitsi toiveista eniten ääniä saaneet ideat ja lähti ideoimaan ryhmätoimintaa eteenpäin. Meillä oli työyhteisöä yhdistävänä TYHY-toimintana Hatha-joogaa ja bänditoimintaa. Bänditoiminnan huipennus oli yhteinen opettajien Raimo-esitys koulun Talentissa oppilaille ja muulle henkilökunnalle.

Lisäksi meillä oli keväällä 2023 liikuntahetki Varjolla liukulumikenkäilyn ja pyöräilyn merkeissä. Näissä kaikissa meillä oli ammattitaitoiset vetäjät, ja ne kustannettiin OAJ:n työhyvinvointirahaston varoilla. Kävimme myös työporukalla kerran elokuvissa päivän päätteeksi. Lisäksi OAJ paikallisyhdistys tarjosi mahdollisuuden torstaisin pelata esim. sulista tai kahvakuulailla omalla työporukalla Kirkonkylän koulun salissa työpäivän jälkeen.

Työhyvinvointia ja työssä jaksamista edistettiin myös yhteisellä työnohjauksellisella Tarinateatterin esityksellä 17.1. ja työnohjausseminaarilla, joka pidettiin etänä YS-ajalla. Työnohjauksen ryhmätyöskentelyyn osallistui osa koulumme OAJ:n jäsenistä. Heidän toiveiden pohjalta järjestettiin kaksi työnohjausryhmää, joista toinen oli luontoliikunta/valokuvaus painotteinen ryhmä ja toinen draamapohjainen -ryhmä. Ryhmät kokoontuivat 4 kertaa.

Kunnan omilla TYHY-hetkillä kävimme retkellä Tarvaalan Hartikan kirkkoniemessä syksyllä ja keväällä toukokuussa olimme Peurungassa liikkumassa eri ryhmissä. Vaihtoehtoina olivat uinti, faschial, latinomix ja keilailu. Näihin toimintoihin osa rahoista tuli kunnalta ja osa OAJ työhyvinvointirahastolta.


Koulun johtoakin koulutetaan omilla työhyvinvointikerroilla. He haluavat keskittyä osaamisen johtamiseen ja nostaa pedagogisen johtamisen tasoa. Koulumme suuren koon vuoksi myös jaettu johtajuus nähdään tärkeänä asiana.

Haimme rahoitukselle lisäaikaa, koska aikatauluttaminen oli vaikeaa ja kaikkia suunnitelmia ei ehditty toteuttaa annetuissa raameissa. Koulumme yhteisten käytänteistä sopiminen vei aikaa. Nyt syyslukukaudella meillä on vielä musiikillinen työnohjausryhmä, jossa laulun ja äänenkäyttöharjoittein parannetaan työssä jaksamista ja samalla vahvistetaan yhteistyötaitoja. Suurin osa rahasta tulee OAJ:N työhyvinvointirahastolta, jonka budjetti on 15100 €.
Tulokset
Yhtensä suurena tavoitteenamme oli aloittaa uusi yhteiselo positiivisella mielellä, yhteen hiilen puhaltamalla ja yhteisesti sovituilla pelisäännöillä, joihin koko työyhteisön on helppo sitoutua. Osallistaminen, ratkaisukeskeisyys ja avoin keskusteluyhteys ovat keskiössä.

Projektimme on vielä kesken, joten lopulliset tulokset näkyvät myöhemmin ja osa tavoitteista on vasta toteutumassa. Mutta jo nyt voi sanoa, että suuressa koulussamme, johon työyhteisöön kuuluu noin 70 ihmistä (opettajat ja ohjaajat ja esihenkilöt mukaan lukien) on ilmapiiri muuttunut entistä avoimemmaksi ja vaikeistakin asioista voidaan keskustella avoimemmin työyhteisössä.

Koulustamme löytyy ihmisiä, joita yhdistää esim. liikunta tai musiikki ja näiden avulla pääsemme tutustumaan kollegoihin vapaammissa merkeissä ilman, että työasioista sopiminen ajaa aina ohi. Tämä helpottaa yhteistyötä eri opettajien kesken.

Osalle opettajia ja henkilökuntaa oli uuteen kouluun muutettaessa hankalaa sopia yhteisesti säännöistä ja käytänteistä. Osa ajatteli ehkä, että vanhan mallin voi suoraan istuttaa uuteen rakennukseen ja yhteisöön. Hyvin pian, kun asioita nostettiin esille johtoryhmälle ja koulun johdolle, alkoi kehittyä avoimempaa keskustelua ja asioista alettiin sopia enemmän yhdessä pohtien ja miettien myös enemmän muiden näkökulmia.

YS-ajan käyttöä pyrittiin järkeistämään esim. luomalla pienempiä työryhmiä.

Toiminnalliset TYHY-pajat ja työnohjausryhmät loivat uudenlaista keskusteluyhteyttä työkavereihin. Yhteen hiileen puhaltaminen ja asioista sopiminen on helpompaa työkaverin kanssa, jonka tuntee paremmin myös ilman työroolia.

Teemme vielä kyselyn ennen vuoden vaihdetta, jossa kysymme työyhteisön mielipiteitä tästä projektista, jonka olemme voineet toteuttaa suurimmaksi osaksi OAJ:n työhyvinvointirahasto rahoilla.

TYHY-ryhmälle on ollut suurin haaste yhteisen ajan löytämisestä ja aikataulujen yhteensovittamisessa. Toivomme todella TYHY-ryhmän puolesta, että tällainen uudenlainen työyhteisöllisyys jatkuisi ilman ns. " työpajoja". Nyt uudet ihmiset työyhteisössä alkavat ehdotella ja järjestävää kivoja yhteisiä juttuja, kuten esim. "Perjantain jätskikerho" ja vuoden aikana on ollut päiviä: " Pukeudu pinkkiin tai fanipaitaan" Joku ehdottaa, ulkoilua tai elokuviin menoa työpäivän jälkeen. Tämä kaikki luo hyvää työilmapiiriä ja työssäjaksamista.

Yhteyshenkilöt

Satu Laitinen
satu.laitinen(ät)laukaa.fi
Englannin aineenopettaja
Laukaa Kirkonkylän koulu
Maarit Nieminen
maarit.nieminen(ät)laukaa.fi
Apulaisrehtori
Laukaan Kirkonkylän koulu
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta