27.9.2023
Tyrnävän kunta/sivistysosasto/Kuulammen koulu, Tyrnävä

Tavoita-malli: tavoiteryhmittäinen opetus äidinkielessä ja matematiikassa

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Kuulammen koululla, Tyrnävän yläkoululla, todettiin yleismaailmallinenkin huoli lukutaitojen ja lukuinnostuksen romahtamisesta sekä matemaattisten taitojen heikentymisestä. Yhdessä mietittiin keinoja vahvistaa oppilaiden äidinkielen ja matematiikan osaamista sekä lisätä innostusta oppimiseen ja opiskeluun.

Tavoitteiksi asetettiin oppilaiden osallistaminen ja äidinkielen ja matematiikan taitojen vahvistaminen. Opettajat tunsivat voimattomuutta ja riittämättömyyttä yrittäessään vastata ryhmässä hyvin erilaisten oppijoiden erilaisiin tarpeisiin.
Ratkaisu
Hankerahoituksella on toteutettu äidinkielessä ja matematiikassa joustavia tavoiteyhmiä ja jakotunteja hyödyntävää TAVOITA-mallia, jossa yksilöllisen eriyttämisen avulla tuetaan heikosti suoriutuvia ja taataan jokaisen oikeus oppia. Samalla lahjakkaat oppilaat saavat siivet, kun ylöspäin eriyttäminenkin mahdollistuu.

Oppilaat osallistetaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan sekä kehittämään niitä. He valitsevat tavoitetasonsa, jota tarkistetaan jaksoittain ja mietitään yhdessä parasta tapaa oppia.

Ryhmät ovat yleisopetuksen, ei erityisopetuksen, ryhmiä, ja kaikissa ryhmissä käydään opetussuunnitelman mukaiset asiat läpi, mutta tavoitteet ja etenemistahti asetetaan oppilaiden omien tavoitteiden mukaan. Matematiikassa oppilaat ovat saaneet myös valita, opiskelevatko he mieluummin perinteisesti kirjan avulla vai innovatiivisen, interaktiivisen sähköisen materiaalin avulla.
Tulokset
Tavoita-malli on parantanut oppimistuloksia, lisännyt opiskelumotivaatiota ja parantanut huimasti työrauhaa ja työnteon kulttuuria oppitunneilla. Oppilaiden osallisuus on vahvistunut, mikä on motivoinut heitä tavoittelemaan ponnekkaamin parempia oppimistuloksia. Oppilaita on voitu tukea varhain ja tuen vaiheiden eri tasoille on kyetty kohdentamaan parasta tukea.

Oppilaat kiittelevät mallia ja toivovat sille jatkoa. Oppilaskyselyissä 70 prosenttia arvioi oppineensa paremmin kuin perusryhmissä, mitä perustellaan sillä, että tunnilla on saman tavoitetason oppilaita, joten opetus on myös vaativampaa, ja toisaalta pysyy helposti mukana, kun tahti on sopiva ja kaikki etenevät samaan tahtiin. Vastaajista 95 kokee, että nykyinen ryhmä tukee omaa oppimista ja motivaatiota. Huomionarvoista on myös se, että mallin myötä tytöt ilmoittavat pitävänsä matematiikan opiskelusta aiempaa enemmän.

Mallia kehitetään koko ajan oppilas- ja opettajakyselyiden ja -kokemusten perusteella ja sitä levitetään hyvänä käytänteenä muihinkin kouluihin ja kuntiin.

Mallin myötä inkluusiota on toteuttettu onnistuneesti ja oppilaiden parhaaksi, erityisopetuksen kuormitus ja kustannukset ovat vähentyneet, kaikki saavat oman lähikehitysvyöhykkeensä mukaista opetusta aineenopettajan antamana ja omassa opetusryhmässä.

Mallissa onnistuu erinomaisesti erityisten painoalueiden käyttäminen, yksilöllistäminen ja eriyttäminen molempiin suuntiin. Äidinkielen ja matematiikan tunneilla ei ole tarvittu erityisopetusta mallin aikana. Opettajien innostus, työnimu ja motivaatio ovat lisääntyneet, kun oppilaita on voitu tukea tarpeen mukaan ja tulokset ovat parantuneet.

Yhteyshenkilöt

Elina Palola
elina.palola(ät)tyrnava.fi
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, hankekoordinaattori
Tyrnävän kunta/Kuulammen koulu
Miikka Mattila
miikka.mattila(ät)tyrnava.fi
Apulaisrehtori, matemaattisten aineiden lehtori, vs. rehtori
Kuulammen koulu
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta